Okolo Turca na bicykli – tip na cyklotúru

Autor článku Brano Šimko

11. augusta 2020

Dnes netradične. Nebudeme písať o turistike, ale o dobrom tipe na krásnu cyklotrasu priamo u nás v Turci. Ja osobne nie som veľký cyklista. Možností kam ísť u nás v Turci na bicykel je veľa a rozhodol som sa, že skúsim prejsť Turiec po jeho obvode. Pozrel som na mapu, skúsil sa vrátiť v čase a zistiť, kde som už bol. Nakoniec z toho bola krásna trasa, ktorá viedla z Martina a Vrútok, cez Nolčovo a cyklo magistrálu SNP až do Turčianskych Teplíc. Následne sme sa zastavili na Budiši a cez malé dedinky a lúky sa dostali späť do Martina. Celkový okruh bol 110 kilometrov. Poďme si ho teda ukázať podrobnejšie.

Pár informácií o cyklotúre okolo Turca

• Počet kilometrov: 110 km
  • Čistý čas: 8 hodín
  • Celkový čas: 12 hodín
  • Prevýšenie: 1200 metrov
  • Priemerná rýchlosť: 13,5 km/h
  • Najvyššia rýchlosť: 70 km/h

Z Martina do Nolčova

Keďže bývam v Martine, tak naša trasa ani nemohla začať inde. Na začiatku trasy sme boli štyria. Pridal sa ku mne svokor Zdendo, sestra Sima a kamarát z Dolného Kubína Dušan. Svokor a ja sme šli na horských bicykloch, kamarát má vlastný elektro bike a sestre sme jeden požičali z TuriecBike. Dobrá správa, že už aj u nás v Turci existujú takéto služby. Za pár korún si tak môže elektrobicykel vyskúšať každý. Bolo 7 hodín ráno a zamierili sme smerom na Vrútky. Keďže je depo už zavreté pre cyklistov, tak sme to pekne obišli poza ŽOSku. Tu náš čakal ďalší člen našej výpravy Rado. Cez pekný nový most prešli na druhú stranu rieky Váh a ocitli sme sa v Turčianskych Kľačanoch. Len na chvíľku. Za dedinou na nás z trávy kukali 3 malé líšky. Zaujímavé, že vôbec neboli plaché a len pozorovali z trávy. Popri Ontáriu sme pokračovali ďalej. Po našej pravici nám robil doprovod kanál Váhu. Ten sme sledovali až do Krpelian. Tento úsek nebol vôbec prudký. Samá rovinka, akurát sa striedala lepšia asfaltová cesta z tou horšou. Inokedy sme šli cez blato, ale chodník je pekne prejazdný. Malým spestrením bol železničný most cez Váh, kde sme museli zliezť z bicyklov. Z Krpelian sme si to zamierili priamo do Nolčova (odkiaľ môžete ísť na Nolčovskú Maguru).

Začiatok Turčianskej cyklomagistály po ceste SNP

Prichádzame do Nolčova cez starý hrdzavý most ponad Váh. Tento most má svoje čaro. Za  Nolčovom nás čaká prvý kopček. Prehadzujem ľahký prevod na 1 – 1 a začínam fučať. Dušan a Sima na e-bikoch okolo mňa len tak prefrčia. Tieto kopčeky si asi užijú viac ako ja. Za Nolčovom odbáčame doprava. Len nedávno tu bola postavená nová rozhľadňa, tak ju ideme obzrieť. Výhľad teda sklamal. To najkrajšie – Krivánsku časť Malej Fatry nevidíme kvôli kríkom. Škoda. Mierne sklamaní mierime na Konské. Po krátkom zjazde už opäť makáme do kopca. Tentokrát je trošku dlhší ako ten v Nolčove. Nohy dostávajú zabrať a ja som aj celkom rád, že sme už na vrchole. Odtiaľto je krásny výhľad smerom na Podhradie. Nasleduje parádny zostup. Na radare v obci my nameralo 53 km/h. Pocitovo som šiel rýchlejšie. Podhradím sme preleteli. Ocitáme na v Turčianskej Štiavničke. Tu si pri prameni, ktorý sa nachádza pri Teplických Serpentínach, robíme krátku prestávku. Dopĺňame vodu a dáme trošku oddýchnuť našim nohám.

A sme v polke – Turčianske Teplice

Cez Sklabinský Podzámok (kde začína túra na Katovu skalu) a Sklabinský hrad (kde je tiež poriadny kopček) mierime do Sklabine. Tu som si aj nameral najvyššiu rýchlosť – 70 km/h. Zo Sklabine mierime k ďalej rozhľadni nad Kalníkom – Rozhľadňa na Tŕni. Z tejto vidíme aj na ďalšiu v poradí – rozhľadňu nad Belou. Pred ňou sme museli ešte zvládnuť kopec smerom na Jasenskú dolinu. Tento taktiež nemám moc v láske. Odtiaľ prechádzame obcou Belá-Dulice cez krásnu gaštanovú alej až do Necpál, kde nás čaká najhorší kopec na našej trase. Všetkým známy kopec na Brotnicu. Tu už ozaj meliem z posledného. Ani sme sa nenazdali a z rozhľadne cez Folkušovú a Blatnicu mierime do Mošoviec. Tu máme krásny výhľad na Tlstú, Ostrú a Drieňok. Majestátne kopce. Na druhej strane vidíme až na Martinské hole. Krásna časť našej cyklotrasy. Turiec máme ako na dlani.

V Mošovciach sa ku nám pridávajú aj poslední dvaja členovia dnešnej posádky – mamča Renča a oco Milan. Tí sa vyhli Nolčovu a šli až do Necpál. Z Mošoviec smerujeme po starej ceste do Turčianskeho Michala a po pár kilometroch sa na nás usmieva ceduľa Turčianske Teplice. Po 65 kilometroch zosadáme z bicyklov a smerujeme na obed. Vybrali sme si kolibu Zuzanka, kde sme boli vždy spokojní. Konečne si trošku oddýchneme a načerpáme sily. Dávame si niečo pod zub a nejaké to pivko. Nikomu sa nechce späť na bicykel, ale nemáme na výber. Cieľ je ešte ďaleko. Mierime cez les do Dubového a následne na Budiš. Tu si dopĺňame minerálnu vodu. Je poriadne cítiť vajcom. Nie každému z nás to šmakuje. Ani mne moc nechutí, ale verím v jej liečivé účinky. Z Budiša máme dve možnosti. Buď sa kúsok vrátime a prejdeme po cyklotrase smerom na Liešno alebo sa tam dostaneme cez Rudno. Volíme druhú možnosť, nechce sa nám totižto vracať späť po rovnakej trase.

Kam v Turci - okolo turca na bicykli

Malé dedinky a najkrajšia časť našej trasy okolo Turca?

Teraz sme zablúdili do končín, v ktorých som nikdy nebol. Z Rudna zabáčame doprava smerom na Liešno – najmenšiu Turčiansku dedinku. Je tu len pár domov a priližne za kilometer vchádzame do Kaľamenovej. Tohto úseku som sa najviac bál, lebo som nevedel, či sa po starej ceste dá ešte prejsť. Našťastie sa pýtame domácich a tí nám hovoria, že je tam stará lávka a prejdeme po nej do Veľkého Čepčína. Nie je nad čím váhať. Mierime tam. Dvíha sa vietor, ktorý nám robí poriadne problémy. Začal nám fúkať oproti. Popri koňoch a kravách prechádzame ku lávke cez rieku Turiec. Za ňou sa nám opäť ukazuje výhľad na Tlstú a Ostrú. Okrem toho krásne balíky sena na poli. Čarovná Turčianska záhradka. Niet čo dodať. Tieto výhľady si skutočne užívame.

Už len domov do Martina

Z Veľkého Čepčína smerujeme po starej ceste do Ivančinej. Okolo je len kukurica a jazerá. Mierime ďalej do Jazernice. Opäť pomedzi jazerá, kde sú rybári. Následne cyklotrasou cez Blážovce, Socovce do Valentovej. Tu sa nachvíľku zastavíme pri ranči Amadeus a kocháme sa krásnymi koňmi. Smerujeme do Rakova, kde sú krásne vyrezávané sochy. Chceli sme ísť smerom na Valču a následne tankovou cestou až na Bystričku. Únava a silný vietor nám menia plány. Mierime cez Príbovce a Košťany do Martina. Trošku škoda, ale už aj ja som toho mal dosť. Naše prvé kroky v Martine mieria do pivovaru Martins. Stretávame tam mnoho cyklistov. Obľúbené miesto predovšetkým pre túto skupinu športovcov. Zaháňame smäd a po celodňovej túre si konečne trošku odpočinieme.

Kam v Turci - okolo turca na bicykli

Slovíčkom na záver o cyklotúre okolo Turca

Pár slovami – bol to neskutočný zážitok. Ja osobne nie som veľký cyklista, ale táto trasa ma neuveriteľne bavila energiu. Zároveň aj poriadne vybila, to je paradox športovania. Krásne zjazdy, strmé kopce a úžasné výhľady. Toto na tejto túre zažijete. Navyše ak idete so super partiou akú som mal aj ja, tak nie je nad čím váhať. Trasa je pomerne dlhá – 110 kilometrov, ale zvládli sme to. Zabralo nám to celý deň, ale to vôbec nevadí. Zo všetkych som to asi najhoršie zvládal ja. Keď sme odchádzali z pivárne Martins, tak som si nemohol už na sedlo ani sadnúť. Čo urobí nezvyk na bicykel. A malá poznámka na záver. Neuveriteľné ako pomôže elektrobicykel. Na žiadnom kopci sme im nestíhali. Ak budete mať možnosť, určite vyskúšajte túto trasu. Turiec sa vám ukáže v celej svojej kráse.

Dnešná trasa

Martin (pivovar Martins) – Vrútky – Turčianske Kľačany – Ontário – Sučany – Turany – Krpeľany – Nolčovo – Konské – Podhradie – Turčianska Štiavnička – Sklabinský Podzámok – Sklabiňa – Turčianske Jaseno – Belá-Dulice – Necpaly – Folkušová – Sebeslavce – Blatnica – Mošovce – Turčiansky Michal – Turčianske Teplice – Dubové – Budiš – Rudno – Liešno – Kaľamenová – Veľký Čepčín – Ivančiná – Jazernica – Blážovce – Valentová – Rakovo – Príbovce – Košťany nad Turcom – Martin (pivovar Martins)

Mapka trasy cez mapy.cz

Posledný článok

Končiar – skutočne sa tam oplatí ísť?

Končiar nad Trebostovom patril k tým kopcom, ktoré som v Turci ešte neprešiel. Konečne po dlhých rokoch plánovania a odhovárania prišiel čas, aby som na tento vrchol v Lúčanskej Malej Fatre vyšiel. Tento vrchol vôbec nie je také ľahké zdolať ako sa môže zdať. Síce sa...

Naše posledné články

Prírodné pamiatky na území Turčianskej záhradky

V oblasti Turčianskej záhradky sa stretávame s rôznymi stupňami ochrany prírodného prostredia. Máme tu národné parky, chránené areály, národné prírodné rezervácie, prírodné rezervácie, národné prírodné pamiatky a prírodné pamiatky, ktoré ochraňujú biotopy európskeho i...

Prírodné rezervácie na území Turčianskej záhradky

Kde sa dá v Turci otužovať?

V rôznom počasí vidíme ľudí rôzne oblečených. Niekto sa trasie zimou a prechladne už pri pohľade na človeka v krátkom tričku cez neskorú jeseň. Mnohé je dané dispozíciami, ale ešte viac životným štýlom. Praktickou výhodou otužilcov je zvýšená imunita, vďaka čomu sa...

Chceš od nás dostávať novinky?

Stačí, keď nám dáš tvoj email. Neboj nebudeme spamovať

Sleduj nás aj na sociálnych sieťach

Turčianska záhradka - západ slnka na Chlebe

Chceš sa dozvedieť o našich nových článkoch?

Prihláste sa na odber tipov a článkov o Turčianskej záhradke a ako bonus dostanete náš pripravovaný e-book o tom, ktoré miesta sa oplatí v Turci vidieť.

Úspešne si sa prihlásil na odber našich noviniek. Ďakujem krásne