Koruna Turca – deň prvý – hrebeň Krivánskej Malej Fatry
Turčianska záhradka - Kam v Turci - branosimko

Autor článku - Braňo Šimko

13. septembra 2021

Práve pri tomto krásnom vodopáde sa začínal môj najväčší turistický zážitok v živote. S kamarátom Fekym sme sa rozhodli za niekoľko dní prejsť tzv. Korunu Turca. 210 kilometrov okolo Turca s prevýšením cez 10000 metrov. Výzva, ktorú som chcel zdolať už roky. Prvý krát som o nej čítal článok na Vetroplachu, keď ju jeden bežec zdolal na jednu šupu bez spánku. Paradoxne, pár dní pred nami sa na túto výzvu chystalo niekoľko Ultra bežcov. Ten najlepší  trasu zdolal za 38,5 hodiny. Neuveriteľný výkon.
turcianska zahradka - koruna turca - chleb

Začiatok v Šútove

Nastal čas vyskúšať túto trasu aj na vlastnej koži. V skorých ranných hodinách sme zamierili do Šútova, kde sa pre nás začala tá najťažšia túra v živote. Myslím, že prechádzku na Šútovsky vodopád poznáme asi všetci. Pekná, krátka prechádzka, ktorá je ideálna pre všetkých. Prvý krát v živote sa mi stalo, že som na tejto prechádzke nikoho nestretol. Užili sme si ten ranný kľud a pokoj. Trošku sme mali po ceste obavu, lebo pred necelými 2 týždňami bol v tejto lokalite nahlásený útok medveďom. Z toho dôvodu sme o sebe dávali pravidelne vedieť pískaním. Neviem, či to reálne aj pomáha, no cítili sme sa lepšie. 😄 Mali sme šťastie a nič sme po ceste nestretli. Skôr sme rýchlym tempom za polhodinku kukali na ten najkrajší vodopád u nás v Turci. 😍 Dobrodružstvo začalo. Verím, že vám v najbližších riadkoch odprezentujem tú najkrajšiu a najnáročnejšiu túru v mojom živote. Túru, ktorá ma preverila po fyzickej a takisto aj psychickej stránke.
turcianska zahradka - koruna turca - sutovsky vodopad

Pokračujeme na Mojžišove pramene

Od Šútovského vodopádu nás čakalo strmé stúpanie až na Mojžišove pramene. Odtiaľ sme mali prejsť až na Chleb. Paradoxne som touto trasou na Chleb šiel prvý krát. Verím, že nie posledný, lebo je to veľmi pekná pasáž. Väčšinou si totižto vyberám trasu z Trusalovej, respektíve Zajacovej. Od Šútovského mierite doľava. Hneď prvé metre sú poriadne prudké. Po pravej strane sú rôzne vyhliadky na Šútovský vodopád. No pre mňa je vodopád aj tak najkrajší zdola. Dostali sme sa až na kamene. Tu sme prvý zašli mimo trasu. Mierime po nich asi 100 metrov a vôbec sme si nevšimli lavičku na pravej strane, ktorou sme mali odbočiť do lesa. Našťastie sme si chybu rýchlo uvedomili a vrátili sa. Asi po 15 minútach prudkého šlapania prechádzame okolo obrovskej skaly a vychádzame z lesa. Pred nami sa otvorí krásna lúka.
A nasledoval veľký zážitok. Na lúke sa páslo asi 6 statných jeleňov. Najprv si nás nevšimli, ale akonáhle si nás všimol ten prvý, všetky spozorneli. Ani som nestihol vytiahnuť foťák a už nám prefrčali popred nos smerom do lesa. Po 5 minútach sme stretli ešte jedného samotára, no ten bol ešte rýchlejší ako jeho kamaráti. Mojžišove pramene sa nachádzajú vo výške 1140 m.n.m., takže máme prvé väčšie stúpanie za sebou a mnoho ďalších pred sebou. Hneď pokračujeme v stúpaní až na Chleb. Škoda len, že sme nemali krajšie počasie. Určite by sme pekne videli na Kopu, či Osnicu. Možno niekedy nabudúce. Ak ste ešte neboli, tak sa zo Šútovského vodopádu určite na pramene choďte prejsť. Toto miesto vás príjemne prekvapí.
turcianska zahradka - koruna turca - mojzisove pramene

Chleb v zajatí tmy

Z Mojžišových prameňov sme si to zamierili priamo na Chleb. Už kúsok nad prameňmi nás pohltila hmla, ktorá sa držala takmer celý hrebeň. Ešte nikdy som na Krivánskej Fatre nebol v takýchto podmienkach. Viditeľnosť miestami na 10 metrov. Silný vietor, ktorý nás chcel sfúknuť späť dole. Bol to neskutočný zážitok. Obaja s Fekym sme neustále rozmýšľali, či ideme dobre. Našťastie pamäť fungovala a popravde na hrebeni ani nemáte, kde zablúdiť. Je šťastie, že tento hrebeň máme obaja prechodený asi najviac. Na druhej strane to malo aj výhodu. Slnko nás nezničilo. A nerozmýšľali sme nad tým, koľko máme ešte pred sebou, lebo sme nič nevideli 😄😄. Takto sme zdolali kopec za kopcom. Veľký Fatranský Kriváň, Pekelník a následne Malý Fatranský Kriváň. Asi tušíte, že v týchto podmienkach sme nestretli ani živej duše. Úplná sloboda v horách. Veľký zážitok.♥️
PS: ak nemáte moc skúsenosti vždy si radšej pozrite predpoveď počasia. My sme ju aj tak odignorovali. Jediné čo nás mohlo odradiť bolvietor. Ale ten nebol neznesiteľný a dulo v rámci možností.
turcianska zahradka - koruna turca - maly krivan

Vrchol Malého Fatranského Kriváňa

Keď máš problém aj Malý Fatranský Kriváň nájsť. Kilometre ubúdali, no hmla stále ostávala. Už som bol skeptický, aby sme sa v nej nemotali celý hrebeň Krivánskej Fatry. Na Malom Krivani sme stretli prvého turistu. Mladý chalan, ktorý šiel sám z Fačkova a chcel íst až na Rozsutec. Bohužiaľ počasie mu neprialo rovnako ako nám. Nakoniec sa rozhodol ísť dole do Sučianskej doliny. My sme ho trošku odhovárali, aby tade sám nešiel, keďže tam odchytávali v tej dobe medvedicu. Nakoniec nás poslúchol a prešiel až na Chleb. Veľká odvaha takýchto turistov samotárov, ktorí sa neboja prejsť rôznymi krkahájmi nášho Turca. Okrem neho sme už na hrebeni stretli len jednu českú turistku. Hmla ostávala, vietor tiež a my sme pokračovali ďalej smerom na Suchý.

turcianska zahradka - koruna turca - pekelnik

A zrazu úplne iný svet

Keď sme schádzali z Malého Kriváňa konečne sa na nás usmialo šťastie a hmla sa začala rozplývať. Vtedy príroda skutočne čarovala. Prekrásne momenty. Zaujímavé bolo aj to, že takmer úplne ustal vietor. Dodávalo nám to nádej, že aspoň kúsok krásnej Krivánskej hrebeňovky uvidíme. Za Stratencom sa hmla už takmer úplne vytratila. Jediné 2 vrcholy, na ktorých sa držala bol Malý a Veľký Kriváň.

turcianska zahradka - koruna turca - biele skaly

Biele skaly sa nám vynorili z hmly. Miesto, ktoré mi skôr pripomína Alpy a nie Fatru. Aj takúto krásu sme mali po ceste. Tu sme sa rozhodovali, či zbehneme dole na Chatu pod Suchým po žltej a obídeme Suchý alebo pôjdeme aj cez neho. Nakoniec sme šli cez Suchý, pretože sa nám vyčasilo.

turcianska zahradka - koruna turca - chata pod suchym

Konečne na Chate pod Suchým

Pokračovali sme cez Biele skaly na Suchý. S tým naloženým batohom sa na skalách neliezlo veľmi pohodlne. Museli sme dávať pozor, aby sme sa nepošmykli. Najhoršie na tom bolo asi to, že na skalách bolo mokro z hmly. Následne sme prešli až na Suchý. To bol jeden z míľnikov na našej trase. Celkovo sme boli na nohách asi 5 hodín. Hrebeň z Chlebu na Suchý sme stihli dať za 3 hodiny, takže sme boli aj časovo veľmi dobre. Následný zostup zo Suchého po červenej nebol vôbec príjemný. Kto tade chodíte, tak viete, aké je to strmé. O to viac som sa tešil na Chatu pod Suchým. Bola to naša prvá väčšia zastávka. Dali sme si kofolku a kapustnicu. Trošku dobili baterky a znova sme boli na nohách. Ešte nás toho v ten deň čakalo riadne. Pri chate nás čakala krásna modrá obloha. Som sa aj smial, že ľudia nám neuveria, že to je rovnaký deň ako ten, čo sme sa hmlou túlali po hrebeni. Aj takáto je príroda. Pokračujeme ďalej smerom Nezbudská Lúčka.

turcianska zahradka - koruna turca - strecno

Prudko dole a potom zase hore na Minčol

Cestou s Chaty pod Suchým sme stihli aj zablúdiť. Trošku sme sa domotali a zistili to až na poriadne širokej zvážnici. Pekne si to tu spravili, aby sa drevo z lesov dostalo na správne miesto. Na prvej križovatke sme zabočili až moc doľava. Taká malá nepozornosť. Našťastie nás to stálo len 10 minútovú zachádzku, aby sme sa vrátili späť na značku. Ten zostup z chaty až ku Starhradu nie je ničím výnimočný. 😄😄 Skutočne. Neustále klesáte lesom. Jediné čo sme vnímali je to, že sa nám približovala najznámejšia cesta na Slovensku – pod Strečnom. Nakoniec sa nám z lesa aj ukázala, a tak si moju pravidelnú cestu do práce môžem pozrieť aj z hora. Skutočne je to pekný kus cesty, len keby tam nebolo toľko kolón. 😄 Popri Starom hrade sme sa dostali až na druhú stranu Váhu. Tu sme sa zastavili v penzióne na Kofolu. Doplnili vodu a zamierili okolo Nového hradu po červenej smerom na Minčol. Toto malo byť naše druhé poriadne stúpanie, kde prekonáme takmer 1000 výškových metrov. Po hrad je cesta pekná a mierna, ale hneď za hradom odbočujete doľava do lesa a príde poriadne prudký masaker. Navyše začalo páliť slnko a nohy oťaželi. Po tých 30 kilometroch je aj vak nejaký ťažký. Nevadí. Mierime stále hore. Popri ceste si na stromoch všímame motýle. Nakoniec som zistil, že sa tu behá Strečnianska mašľa a to je jej značenie. Až po Saračníky sme stretli akurát jedného zajaca. Pred Saračníkmi 2 chalanov na motorkách, ktorí trošku srandovali o medveďoch. Nám to vtipné neprišlo. 😄😄

turcianska zahradka - koruna turca - mincol

Už len kúsok a sme na konci prvého dňa

Keď sme boli na Saračníkoch, hneď pri smerovníku ma zaskočilo, že to na Minčol ukazuje ešte cez 2 hodiny. Myslel som si, že to rýchlo doklepeme. Opak bol pravdou. Som si nejako nepamätal, čo nás čaká. Pri smerovníku nás takmer prešli 4 borci na bicykloch. Neskutočná rýchlosť a veľký obdiv sa pustiť tým strmákom dole. Tesne nad Saračníkmi sa napájala cyklocesta z Vrútok. My sme pokračovali hore. Po 35 kilometroch v nohách to bolo zničujúce stúpanie. Normálne už som aj frflal, čo som to vymyslel. Nejako sme sa doplantali až hore a Minčol sme mali ako na dlani. V diaľke už bolo vidno vysielač Krížavu. Cieľ prvého dňa. Vedel som, že už je dobre a do cieľa nejako dôjdeme. Skutočne to bol krásny pocit vyliezť z lesa a kochať sa okolitými kopcami. V diaľke bolo vidieť aj začiatok našej túry. Dokonca už ani nad Kriváňmi nebola hmla. Akoby sme sa ocitli úplne v inom svete, ktorým sme šli ráno. Slniečko poriadne hrialo, tak sme si na chvíľku odfúkli a pokračovali ďalej. 🙂
turcianska zahradka - koruna turca - mesto martin

Prvý deň sme zvládli a čo zajtra?

Rekapitulácia prvého dňa. Dalo to zabrať. 😄  12 hodín na nohách. Prejdených necelých 40 kilometrov (39,4 km) a prevýšenie niečo viac ako 3000 metrov. Dobrá nálož. Ten prechod z Minčola na Martinky asi všetci poznáte. Nie je to nič náročné. Skôr taká príjemná prechádzka na koniec dňa. Na chatu Javorina, kde sme aj nocovali sme prišli vo veľmi dobrom čase, niečo pred šiestou hodinou. Pred chatou nás čakal oco a sestra s náhradnými vecami. Inak by sme mali vaky ešte omnoho ťažšie. 🙏🙏 Takže veľké ďakujem. Takto sme si aspoň prehádzali špinavé veci za čisté. Konečne sme si sadli za stôl a dali si Kofolu. Taký smäd, že pivo išlo až po nej. Ešte sme aj stihli prvý zápas našich chalanov na ME. Prekvapivé víťazstvo nad Poľskom. Nasledovala sprcha a obaja sme padli do postelí. Ráno nás totižto čakal budíček na štvrtú hodinu.
Tím Turčianskej záhradky - Braňo a Veronika

Branislav Šimko

Som zakladateľ projektu Turčianskej záhradky. Už od malička ma fascinovala príroda a túlanie sa v nej. Okrem toho milujem miesto, v ktorom žijem a tým je Turiec. Z toho dôvodu som rád, že vám môžem priblížiť náš krásny región. Ako zakladateľ tohto projektu mám prsty takmer vo všetkom, čo na ňom nájdete. Fascinuje ma predovšetkým tvorba videí a správa sociálnych sietí.

Posledný článok

Končiar – skutočne sa tam oplatí ísť?

Končiar nad Trebostovom patril k tým kopcom, ktoré som v Turci ešte neprešiel. Konečne po dlhých rokoch plánovania a odhovárania prišiel čas, aby som na tento vrchol v Lúčanskej Malej Fatre vyšiel. Tento vrchol vôbec nie je také ľahké zdolať ako sa môže zdať. Síce sa...

Naše posledné články

Prírodné pamiatky na území Turčianskej záhradky

V oblasti Turčianskej záhradky sa stretávame s rôznymi stupňami ochrany prírodného prostredia. Máme tu národné parky, chránené areály, národné prírodné rezervácie, prírodné rezervácie, národné prírodné pamiatky a prírodné pamiatky, ktoré ochraňujú biotopy európskeho i...

Prírodné rezervácie na území Turčianskej záhradky

Kde sa dá v Turci otužovať?

V rôznom počasí vidíme ľudí rôzne oblečených. Niekto sa trasie zimou a prechladne už pri pohľade na človeka v krátkom tričku cez neskorú jeseň. Mnohé je dané dispozíciami, ale ešte viac životným štýlom. Praktickou výhodou otužilcov je zvýšená imunita, vďaka čomu sa...

Chceš od nás dostávať novinky?

Stačí, keď nám dáš tvoj email. Neboj nebudeme spamovať

Sleduj nás aj na sociálnych sieťach

Turčianska záhradka - západ slnka na Chlebe

Chceš sa dozvedieť o našich nových článkoch?

Prihláste sa na odber tipov a článkov o Turčianskej záhradke a ako bonus dostanete náš pripravovaný e-book o tom, ktoré miesta sa oplatí v Turci vidieť.

Úspešne si sa prihlásil na odber našich noviniek. Ďakujem krásne